Autoilun verorasitus-pommi

Wikipedian mukaan 2010 tieliikenteeltä kerättiin 6 miljardia ja ylläpitoon käytettiin 1 miljardia. 5 miljardia oli siis pelkkää rahastusta ja verotusta.

On paljon autoilijoita, jotka ajavat erittäin vähän ja jotka voivat karsia ajojaan entisestään. Henkilöitä, joista on kiva omistaa hyvä auto, pitää sitä tallissa, ja joskus käydä vähän mökillä kesäikaan. Varsinkin Helsingissä tällaisia on varmasti paljon.

Nämä henkilöt käytännössä putoavat Ollilan systeemissä liikenneverotuksen ulkopuolelle. Entistä pienempi porukka jää maksamaan tuota 5 miljardin nettoveroa.

En vieläkään ymmärrä, miksi se on niin oikeudenmukaista, että jos menot ovat 1 miljardia, käytöstä pitää periä 6 miljardia ja jatkossa entistä pienemmältä porukalta. Onko Suomi seonnut kokonaan, kun tällaista kehdataan markkinoida oikeudenmukaisuudella ja niin monet siihen vielä uskovat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>