Innovaatiopommi

Innovaatioista tulee 99% muualta, innovaatio mantra pääosin vain puhetta.
1. Historia Aiemmin kuten 1980-luvulla puhuttiin koulutuksesta ja tutkimuksesta menestystekijänä,
vaikka tätä ei ole koskaan todistettukaan. Sittemmin on mantrassa siirrytty puhumaan
osaamisesta ja innovaatioista menestystekijän.
2. Nykytila Näihin päiviin asti Suomessa T&K-rahoitus, eli innovaatiorahoitus on lisäänyt.
Käänne toiseeen suuntaan on tapahtunut niin julkisessa kuin yritysten rahoituksessa.
Jälkimmäiseen on vaikuttanut suuren rahoittajan Nokian romahdus.
3. Tulevaisuus
A-skenaarioInnovaatioita haetaan hypestä, mitä on runsaasti internetin liepeillä. Lyhyellä aikajänteen menestystarinoita voi syntyäkin, kuten 1990-luvulla äkkirikastumiset kännykän
soittoäänillä. Innovaatiorahoitus on edelleenkin sokea reaalisen ja hypen suhteen.
B-skenaarioToivon alat. Suuria odotuksi ja mahdollisuuksia on ladattu esimerkiksi bio- ja nanoteknologiaan. Menestystarnoitakin on. Vienee kuitenkin vuosikymmeniä, ennen kuin
nämä merkittävässä määrin työllistä. Runsaasti on innovaatiorahaa myös hukattu.
C-skenaarioInnovaatiopelurit. Innovaatiot ostetaan helposti ulos. Toisinaan ostamalla kilapailija
vain eliminoida. Innovaatiokauppa on raakaa bisnestä, joka perustuu toiveisiin ja
odotuksiin, koska vain harvojen innovaatioiden menstys voidaan ennustaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>