Rekrytointipommi

Koulutuksesta ei saada riittävästi työvoimaa, koska koulutus on ajatunut sivuraiteelle.
1. Historia Nykyisen laitosmaisen ja pitkälle vielä kappaletavaratuotantoon rinnastuvat
koulutuksen tuotantotavat yli 100 vuotta vanhoja. Koulutuksen siirtyminen digiaikaan
on toteutunut takkuillen. Koulutuksen yhteys työelämään on usein näennäinen.
2. Nykytila Meneillään ei ole suuria koulutusuudistuksia, joilla koulutus vastaisi verkostoyhteiskunnan haasteisiin. Tietopainotteisessa koulutuksessa tuijotetaan yksittäsiin oppimistuloksiin. ’Kivoja’ kehittämishankkeitta on toki meneillään tuhansia.
3. Tulevaisuus
A-skenaarioKoulutuksen välttäminen. Internet tarjoaa nuorille mielenkiintoisemman oppimisalustan kuin päivähoitoon keskittynyt koulu. Koska koulutus ei suoraan edistä
työllistymistä eikä korkeamman aseman saavuttamista, nuorten päätelmä on looginen.
B-skenaarioIkuiset opiskelijat. Osalle nuorista ja aikuistakin koulu viihtymispaikka. Opintojen
keskeytyminen käy ilmeiseksi, kun opinnot eivät etene tai niistä ei näytä olevan
hyötyä.
C-skenaarioKahdentoista vuoden trauma. Peruskoulun ja lukion jälkeen vain harva osaa valita
itselleen opiskelupaikka ja amattialaa. Heidän työelämätietämyksenä on olematon.
Viisaus ei paljon lisäänny edes yliopistoissa. Koulujärjestelmä pysyykin ulkona.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>